Citycon, Ramboll ja Espoon kaupunki ryhtyvät avaamaan Matinkylän liikennesumppua

Matinkylän liikennettä katsotaan kokonaisuutena, jossa tarkastellaan samalla kävely- ja pyöräily-yhteyksien toimivuutta.

Konsulttiyhtiö Ramboll on valmistellut Cityconin aloitteesta ratkaisuehdotuksia Espoon Matinkylän liikennesumpun avaamiseksi. Matinkylän keskustan puutteelliset liikennejärjestelyt ovat jo vuosia aiheuttaneet ongelmia alueen asukkaille, yrityksille ja alueella asioiville, todetaan kauppakeskusoperaattori Cityconin tiedotteessa.

– Olen toiminut K-Citymarket Ison Omenan kauppiaana vuodesta 2001 alkaen. Jo Ison Omenan avajaispäivinä Matinkylän liikennejärjestelyt askarruttivat. Keskustelua on käyty yli 20 vuotta, ja tilanne on vuosien varrella vain vaikeutunut, kauppias Toni Pokela muistuttaa tiedotteessa.

Entisestään suma uhkaa pahentua, kun vuodenvaihteessa avautuu 900 oppilaan lukio, jonka yhteydessä toimii tuhat katsojaa vetävä liikuntahalli. Matinkylä lähialueineen kasvaa lähemmäs 30 000 asukkaalla vuoteen 2050 mennessä.

– Asiointiliikenteen mittavasta kasvusta huolimatta rakennuksen yhteyteen ei olla suunniteltu yhtään pysäköintipaikkaa, eikä edes kunnollista jättöpaikkaa, Ison Omenan Mustasilta ihmettelee tiedotteessa Ison Omenan keskuspäällikkö Mika Mustasilta.

Konsulttiyhtiö Ramboll on Cityconin toimeksiannosta valmistellut nopeita toimenpiteitä, joilla tilannetta voidaan helpottaa:

  1. Muutetaan Matinkylän keskusta-alueen liikenneopastus dynaamisesti tilanteen mukaan vaihtuvaksi, eli opastetaan autoliikennettä tarvittaessa vaihtoehtoisille ja väljemmille reiteille.
  2. Piispansillalta Ison Omenan pysäköintihalliin menevän autokaistan muokkaamisella ja opastuksien selkeyttämisellä saataisiin vähennettyä Suomenlahdentien sisäänajon ruuhkaisuutta.
  3. Luodaan Länsiväylältä suora ajoyhteys vajaakäytöllä olevaa bussikaistaa pitkin suoraan Markkinakadulle liikennetilanteen mukaan vaihtuvan opastuksen avulla niinä aikoina, kun se ei aiheuta joukkoliikenteen toimivuudelle häiriöitä.

Espoon kaupungin liikennesuunnittelupäällikkö Susanna Kaitainen suhtautuu ehdotuksiin myönteisesti.

– Kaupunki laatii yhdessä Cityconin kanssa perusteellisen selvityksen liikenneratkaisuista. Selvitämme muun muassa yhteyksiä Länsiväylälle ja Kehä II:n suuntaan, samalla kun tutkimme vaikutuksia katuverkolle. Katsomme kokonaisuutta, joten tarkastelemme samalla kävely- ja pyöräily-yhteyksien toimivuutta. Pidän Cityconin ehdotusta liikennetilanteen mukaan vaihtuvasta dynaamisesta opastuksesta hyvänä ideana. Senkin toteuttamiskelpoisuus selvitetään, Kaitainen lupaa tiedotteessa.

Kuvan lähde: Citycon.

Edellinen artikkeliHelsingin pormestari aikoo muuntaa keskustan toimitiloja asunnoiksi
Seuraava artikkeliPasilan tornialueen keskiosan asemakaava etenee valtuustoon