Autojen latauspisteitä koskeva uusi lakimuutos tuli voimaan 11. marraskuuta 2020, mutta velvoite astuu voimaan 31.12.2024. Uusi laki edellyttää sähköautojen latauspisteiden asentamista kaikkiin kiinteistöihin, joissa on yli 10 pysäköintipaikkaa, sijaitsivatpa ne rakennuksen sisällä tai samalla kiinteistöllä rakennuksen kanssa. Lain alaisiin kiinteistöihin kuuluvat sekä uudet että laajamittaisesti korjattavat rakennukset.
Laki perustuu rakennusten energiatehokkuusdirektiiviin (EPBD), joka edellyttää EU-maita ottamaan käyttöön uusia latausratkaisuja energiatehokkuuden ja vähäpäästöisen liikenteen edistämiseksi. Muutoksen tarkoituksena on tukea kestävää liikennettä ja edistää sähköautojen käyttöä helpottamalla latausmahdollisuuksia.
Lain vaatimuksista
Uuden muun rakennuksen kuin asuinrakennuksen yhteyteen, jossa on:
- 11–30 pysäköintipaikkaa, on asennettava latauspistevalmius vähintään 50 prosenttiin pysäköintipaikoista.
- Jos pysäköintipaikkoja on yli 30, latauspistevalmius on asennettava vähintään 20 prosenttiin pysäköintipaikoista kuitenkin niin, että latauspistevalmius on vähintään 15 pysäköintipaikassa.
Huom. Jos pysäköintipaikkaan asennetaan latauspiste, täyttää se pysäköintipaikan latauspistevalmiutta koskevan vaatimuksen.
Sellaisen uuden asuinrakennuksen yhteyteen, jossa on enemmän kuin neljä pysäköintipaikkaa, on asennettava latauspistevalmius siten, että jokaiseen pysäköintipaikkaan voidaan myöhemmin asentaa latauspiste.
Peruskorjattaviin (korjausten yhteissumma ylittää 25 % rakennuksen kokonaisarvosta, pois lukien rakennusmaan arvo) kiinteistöihin on asennettava yksi suuritehoinen latauspiste tai vaihtoehtoisesti:
- vähintään yksi normaalitehoinen latauspiste, jos pysäköintipaikkoja on 11–50;
- vähintään kaksi normaalitehoista latauspistettä, jos pysäköintipaikkoja on 51–100;
- vähintään kolme normaalitehoista latauspistettä, jos pysäköintipaikkoja on yli 100.
Huom. Olemassa olevassa rakennuksessa, jonka yhteydessä on yli 20 pysäköintipaikkaa joko rakennuksessa tai kiinteistöllä, on huolehdittava, että siellä on asennettuna vähintään yksi latauspiste viimeistään 31. joulukuuta 2024.
Pysäköintitaloon, joko uuteen tai laajamittaisesti korjattavaan, on suunniteltava ja asennettava sähköajoneuvojen latauspistevalmius siten, että latauspiste voidaan myöhemmin asentaa jokaiseen pysäköintipaikkaan.
Uusi lakimuutos koskee siis myös vanhoja rakennuksia. Vanhojen rakennusten osalta on huomioitava, että muutoksessa puhutaan ainoastaan rakennuksista, jotka ovat käytössä ja / tai että niiden sisäilman ylläpitoon käytetään energiaa.
Latauspisteiden teknisistä vaatimuksista
Latauspisteiden on oltava EU-direktiivin 2014/94/EU-liitteen teknisten eritelmien mukaisia normaalitehoisia (Tyyppi 2) tai suuritehoisia CCS latauspisteitä.
Velvoite edellyttää yli 3,7 kilowatin latauslaitetta. Laki ei tosin sisällä tätä numeroa, vaan lataustehon raja on määritelty EU-asetuksessa.
Mitä tämä tarkoittaa kiinteistönomistajien kannalta?
Lakimuutos tuo mukanaan siis uusia vastuita kiinteistönomistajille, jotka ovat vastuussa latausjärjestelmien suunnitteluttamisesta, asennuttamisesta ja ylläpidosta. Erityisesti vanhojen rakennusten osalta lain täyttäminen voi vaatia myös sähkönsyötön kapasiteetin päivittämistä. Lisäksi kiinteistönomistajien on huolehdittava latauspisteiden ylläpidosta, toimintakunnosta ja turvallisuudesta. Lakimuutos aiheuttaa siten kustannuksia, jotka liittyvät latauspisteiden asentamiseen ja mahdolliseen hallinnointiin. Samaan aikaan tämä investointi voi nostaa kiinteistön arvoa ja houkuttelevuutta, sillä latauspisteet tukevat ekologisia tavoitteita ja kasvavaa sähköautojen kysyntää.
Mikäli aihe herättää lisää kysymyksiä, niin Colliersin Talotekniikka-tiimi vastaa niihin mielellään!
Kirjoittajat Mikko Kyheröinen ja Tero Ritari työskentelevät Colliersin Tekniset palvelut
-yksikössä talotekniikan asiantuntijoina.