Miten välttää vastuullisuusraportoinnin sudenkuopat?

Kesälomien jälkeen on sopiva aika pysähtyä vastuullisuusraportoinnin ääreen, sillä vuosi on yli puolivälin. Raportointityö kannattaa aloittaa nyt, jotta kuluvan vuoden vastuullisuusraportin ehtii julkaisemaan heti alkuvuodesta 2021. Näin raportti pysyy ajankohtaisena mahdollisimman pitkään. Vuoden 2020 raportissa voi kertoa esimerkiksi mahdollisista uusista hiilineutraalisuustavoitteista tai vähähiilisyyteen liittyvistä tiekartoista. Tällä tavoin tavoitteet saadaan konkreettisesti lanseerattua. Ennen työhön ryhtymistä on kuitenkin hyvä kerrata, miten välttää suurimmat sudenkuopat.

1. Raportti ja raportointi ovat eri asioita

Vastuullisuusraportti julkaistaan kerran vuodessa, mutta raportoitavaa vastuullisuudesta kertyy pitkin vuotta. Tavoitteiden edistymisestä on järkevää viestiä ympäri vuoden ja muistaa, että vastuullisuus on enemmän kuin vuosittainen raportti.

2. Raportin mittasuhteet

Yleinen ongelma on, että vastuullisuusraportti paisuu ja muuttuu sekavaksi. Dataa on helposti liikaa tai se on kovin sirpaleista. Lukijaa palvelee eniten raportti, johon on koottu vain pääasiat. GRI-standardin laajuus ei välttämättä sovi suoraan kaikille yrityksille. Usein erityisesti vastuullisuustyön alussa on helppo lähteä liikkeelle kevyemmällä raportointikokonaisuudella.Raportin mittasuhteet

3. Selkeät tavoitteet

Mitä selkeämmät tavoitteet, sen parempi. Tavoitteiden selkeys helpottaa niiden toteutumista, seuraamista, vuosien välistä vertailua ja viestintää. Tavoitteiden on hyvä olla mahdollisimman konkreettisia mittareita. ”Parannamme asiakastyytyväisyyttä” ei kerro paljoakaan, eikä ole kunnianhimoinen tavoite. Sen sijaan ”Saavutamme asiakastyytyväisyyskyselyssä arvosanan x” on selkeä viesti siitä, mitä asiakastyytyväisyyden eteen pyritään tekemään.

Selkeät tavoitteet

4. Keskeneräisyys on OK

Moni yritys pelkää numeeristen tavoitteiden asettamista. On hyvä muistaa, ettei kaikkia tavoitteita välttämättä aina saavuteta. Päinvastoin on hyvä, että asetetuissa tavoitteissa on kunnianhimoa. Esimerkiksi hiilineutraalisuuteen liittyvissä tavoitteissa tie on usein pitkä, jolloin pienikin edistyminen vie kohti suurempaa tavoitetta. Avoimuus on vastuullisuudessa kaiken a ja o. Keskeneräisyyksistä ja epäonnistumisista kertominen vain lisää uskottavuutta.

5. Visuaalinen viestintä

Visuaalinen lähestymistapa ja raportointi tekevät asioista helppoa. Hyvä vastuullisuusraportti on helppolukuinen myös naapurin mummolle. Visuaalinen vastuullisuusmateriaali innostaa lukemaan ja sitä on miellyttävä jakaa sidosryhmille. Pienetkin yksityiskohdat jäävät helpommin mieleen kuvien kautta.   Inspiroivaa raporttia lukee niin asiakas, potentiaalinen työnhakija kuin sijoittajakin.

Visuaalinen viestintä

Usein raportin kirjoittamisen loppupuolella havahdutaan siihen, kuinka paljon vastuullisuustyötä jo tehdäänkään. On onnistumisia ja mielenkiintoisia haasteita. Onnistunut vastuullisuusraportti tekee toiminnan ja tavoitteet näkyviksi. Se paketoi vastuullisuuden helposti lähestyttäväksi kokonaisuudeksi, joka on selkeä ja ymmärrettävä. Vastuullisuustyö on palkitsevaa, joko ryhdytään työhön?

 

Kirjoittaja Lilli Lehtinen toimii EcoReal Oy:ssä vastuullisuusasiantuntijana.