Miten kauppakeskukset pysyvät vetovoimaisina tulevaisuudessakin?

Haastavista ajoista huolimatta Colliersin johtamat kauppakeskukset ovat selvinneet hienosti Korona-vuosista. Kaikissa johtamissamme kauppakeskuksissa ylittyivät sekä viime vuoden että edellisvuoden myynnit. Vuonna 2021 myynti kasvoi kokonaisuudessaan 10 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Asiakasmäärät säilyivät edellisvuoden tasolla ollen noin 41 miljoonaa. Pian korona on toivottavasti takanapäin, ja ihmiset voivat jälleen liikkua rajoituksitta.

Miten varmistaa kauppakeskusten vetovoimaisuus myös tulevaisuudessa? Tätä aihetta pohdin blogissani.

Korona-aika muutti kuluttajien ostokäyttäytymistä

Kuten useat kaupan alan toimijat ovat omissa tutkimuksissaan todenneet, korona-aika muutti kuluttajien ostokäyttäytymistä. Kaupassa käytiin harvemmin, ja kertaostosten keskikoko kasvoi. Päivittäistavarakauppa veti, erikoistavarakaupassa kotiin ja vapaa-aikaan keskittyvät konseptit menestyivät. Verkkokauppa kasvatti myyntikanavana suosiotaan. Miten kauppakeskusten onnistui säilyttää asemansa kuluttajien ostokanavana? Tiivistäisin sen neljään sanaan: helppous, monipuolisuus, elämyksellisyys ja turvallisuus. Kauppakeskusten vuokralaismix on Suomessa perinteisesti varsin monipuolinen verrattuna esimerkiksi Keski-Eurooppaan. Keskuksistamme löytyy päivittäistavaraketjujen ja muodin toimijoiden lisäksi monipuolisesti muita erikoisliikkeitä, kahviloita ja erilaisia palvelukonsepteja. Monesta keskuksesta löytyy myös muita palveluita ja elämyksiä, kuten teemapuistoja, kirjastoja tai terveyspalveluita. Konsepti, jossa kauppakeskuksiin tullaan sekä viihtymään että hoitamaan asioita, on osoittautunut erittäin toimivaksi.

Syökö verkkokauppa kauppakeskusten markkinaosuutta?

Verkkokauppa on kuluttajille nopea ja helppo keino vertailla ja ostaa tuotteita juuri silloin kuin heille sopii, sekä mahdollisuus tilata tuotteet suoraan kotiovelle.

Ostospolut voivat olla monivaiheisia ja kauppakeskusten rooli korostuu tilanteessa, jossa tuotteet halutaan ostaa heti tai niitä halutaan vertailla paikan päällä. Tämä on monelle se kaivattu viihtymisen muoto pandemiarajoitusten hellittäessä. Kauppakeskusten rooli elämysten ja merkityksellisyyden tuottajana on vahva ja tulee vahvistumaan entisestään. Tunnelmasuunnittelun ja asiakaspalvelun rooli tulee kasvamaan.

Pandemia haastoi myös perinteisen kauppakeskusmarkkinoinnin, kun monet suunnitellut perinteiset tapahtumat jouduttiin siirtämään tai kokonaan peruuttamaan ja tilalle etsimään uusia tapoja kuunnella ja viihdyttää asiakkaitamme. Elettiin todellista revoluution aikaa, kun kauppakeskusten yhteispalavereissamme jaoimme toisillemme ideoita, parhaita käytäntöjä ja kokemuksia. Kauppakeskuksilla on merkittävä paikka ihmisten arjessa – ne ovat nykyajan toreja ja foorumeja, joilla ihmiset voivat kokoontua yhteen.

Miltä näyttää kauppakeskusten tulevaisuus?

Tehokkaan ja edullisen ostamisen rinnalle on noussut milleniaalien ja z-sukupolven myötä arvopohjainen kuluttaminen, jossa korostuu vastuullisuus ja huoli ilmastosta. Se, millä tavalla kauppakeskukset ja brändit mukautuvat kuluttajien preferensseihin ja ostamisen tapoihin ja onnistuvat säilyttämään vetovoimaisuuden, määrittelee niiden menestymistä.

Katseet kohti tulevaisuutta

Useassa keskuksessa olemmekin kääntäneet katseet tiukasti kohti tulevaisuutta strategiatöiden muodossa: mikä toimii hyvin, mitä tullaan kehittämään, mitä tehdään nyt, ja mitkä ei tehdä lainkaan. Kauppakeskusten kehittäminen on pitkäjänteistä työtä, jossa onnistuminen vaatii vuoropuhelua niin omistajien, brändien ja asiakkaiden kanssa sekä rohkeutta kokeilla uusia konsepteja eri tahojen kanssa.

Kirjoittaja Eeva Jauro johtaa Colliersin kauppakeskusliiketoimintaa Suomessa. Eevalla on yli 20 vuoden kokemus johtamisesta ja vähittäiskaupasta strategisella ja operatiivisella tasolla.

Colliers on markkinajohtaja kauppakeskusliiketoiminnassa Suomessa.
Lue lisää täältä!

 

 

 

 

 

 

 

Edellinen artikkeliSuuret toimistokäyttäjät valmiita myös maksamaan joustosta
Seuraava artikkeliLehtileikkeet: Lempäälän Ideaparkin uimahalli–kylpylän kylkeen suunnitteilla myös hotelli ja asuntoja