Kiinteistökehittäjä, tiedätkö mihin sisätilapaikannus jo pystyy?

    Harva lie huomannut, että tarkan sisätilapaikannuksen markkinajohtaja on suomalainen kasvuyhtiö.

    Reaaliaikaiseen paikannusteknologiaan erikoistunut espoolainen Quuppa Oy on muutamassa vuodessa päässyt pitkälle markkinoilla, joiden koko kasvaa räjähdysmäisesti.

    Quupan teknologialla paikantaminen onnistuu sisätiloissa tarkasti ja tiuhaan.

    Teknologian tekniset rajat ovat sijainnin suhteen 10 sentin tarkkuus ja nopeuden suhteen 100 mittauskertaa sekunnissa.

    Useimmat käytännön ratkaisut tosin käyttävät tyypillisesti sijainnissa metrin tarkkuutta ja sen mittaamista kerran sekunnissa.

    Esimerkiksi: ylittääkö tägätty henkilö turvallisen tai kielletyn rajan, ottaako tägätty lentokoneen huoltomies hyllystä sen oikean (tägätyn) varaosan.

    Sovellusratkaisujen skaala on laaja, lähes rajaton, ja sitä on myös potentiaali.

    Quupan teknologiaa hyödynnetään jo sadoissa erilaisissa ratkaisuissa esimerkiksi älykkäissä rakennuksissa, vähittäiskaupassa, ravintolamaailmassa, logistiikassa, tuotantoteollisuudessa, terveydenhuollossa ja urheilussa.

    Kasvua verkoston avulla

    Vuonna 2012 perustetulla Quupalla on jo noin 150 kumppania 40 eri maassa. Liikevaihdosta vain kymmenen prosenttia tulee Suomesta.

    Kumppanit käyttävät Quupan teknologiaa omissa paikannusratkaisuissaan, jolloin Quupan itse ei tarvitse lähteä asentajineen loppuasiakkaalle.

    Näinpä Quupan teknologia vahtii esimerkiksi kiinalaisilla poliisiasemilla, että epäiltyä on kuulustelemassa tai vartioimassa sääntöjen mukaisesti aina kaksi henkilöä.

    Ja Quupan teknologia hälyttää amerikkalaisessa sairaalassa, jos hoitaja unohtaa pestä kätensä ennen kuin hän siirtyy potilashuoneessa potilaan luota seuraavan luo.

    Ja Quupan teknologia vahtii, että turkkilaisen kaivoksen käytävät ovat turvallisia.

    Kumppaniverkosto on Quupan strategia: yhtiö rakentaa horisontaalista verkostoa, joka mahdollistaa kasvun yhtä aikaa monilla eri aloilla ilman suurta omaa organisaatiota.

    Omaa porukkaa Quupassa on viitisenkymmentä, vaikka sillä on Espoon Keilaniemen lisäksi toimipisteet jo myös Shanghaissa, Shenzhenissä, Pekingissä, Mumbaissa, Sydneyssä, Washingtonissa ja Abu Dhabissa.

    Kimmo Kalliola

    –Olemme tarkoituksella halunneet pysyä teknologiatoimittajan roolissa. Ulkomaan toimistomme keskittyvät paikalliseen myynti- ja asiakaspalveluun, kertoo Quupan toimitusjohtaja ja yksi perustajista Kimmo Kalliola.

    Jopa Quupan kilpailijoita on yhtiön kumppaneina. Quupan ainutlaatuinen teknologia kun voi täydentää muunlaisia paikannusratkaisuja.

    Salaisena aseena algoritmi

    Vaikka Quuppa on yrityksenä nuori, sen käyttämän teknologian historia on pitempi. Ytimenä olevaa algoritmia on kehitetty yli 15 vuotta.

    Yrityksen juuret ovat Aalto-yliopistossa, jossa tutkittiin 1990-luvulla radioaaltojen etenemistä kaupunkiympäristössä.

    Tutkimus jatkui tuotekehityksenä vuodesta 2004 lähtien Nokian tutkimuskeskuksessa Nokia Research Centerissä (NRC), jossa kiinnostuttiin sisätilapaikannukseen palveluista ja niihin perustuvasta kuluttajaliiketoiminnasta.

    Idea oli kuitenkin edellä aikaansa, ja Nokian karsiessa rönsyjään Quuppa syntyi NRC:n spin off -yrityksenä.

    Yhtiön viisi perustajaa lisensoivat alkuvaiheessa siihen saakka tehdyn tutkimuksen tulokset.

    Teknologia perustuu niin sanottuun Bluetooth Low Energy -teknologiaan ja antenniryhmien suuntimisalgoritmeihin, joiden perusteella pystytään laskemaan kilpailevia tekniikoita huomattavasti tarkempi sijainti.

    Perusratkaisun kantama on sata metriä, mutta tarvittaessa päästään myös 300 metriin.

    –Teknologiamme perustuu siihen, että tunnemme perinpohjaisesti radioaaltojen etenemisominaisuudet. Näin pääsemme sellaiseen tarkkuuteen ja luotettavuuteen, jotka tuovat meille vahvan kilpailuedun, Kalliola sanoo.

    Quupan paikannusratkaisun antenniosa asennetaan yleensä sisäkattoon.

    Suuri kilpailutekijä on myös reaaliaikaisuus – tieto sijainnista saadaan sekunnin osissa. Esimerkiksi turvallisuussovelluksissa tämä on täysin välttämätöntä.

    Lisäksi Quupan teknologialla voi mitata mitä tahansa Bluetooth-dataa. Paikannusratkaisuun voidaan lisätä esimerkiksi potilaan sykeanturi tai liikahduksen paljastava kiihtyvyysanturi.

    Myös Quupan avoin ohjelmointirajapinta on alalla uniikkia ja varmistaa laajan yhteensopivuuden.

    Kasvu ollut kannattavaa

    Toisin kuin moni muu vahvasti kasvava nuori yritys, Quuppa tekee myös voittoa. Yhtiö on kasvanut tulorahoituksella, ilman pääomasijoittajia.

    Viimeisen viiden vuoden aikana Quupan liikevaihto on kasvanut keskimäärin 80 prosenttia vuodessa ja oli viime vuonna noin yhdeksän miljoonaa euroa.

    Voittoa yhtiö tekee jo neljättä vuotta, ja viime vuonna se oli noin miljoona euroa.

    Pääomasijoittajat ovat kyllä ovia koputelleet, mutta ainakin toistaiseksi Quuppa on halunnut pysyä itsenäisenä.

    Tilanne voi muuttua, jos ja kun sisätilapaikannus alkaa yleistyä kuluttajasovelluksissa.

    –Uskon, että ajan myötä sisätilapaikannus on kuluttajille samalla tavalla arkipäivää kuin Wifi-verkot ja GPS-paikannus tänä päivänä, Kalliola sanoo.

    LUE MYÖS:

    Quupan teknologia on käytössä muun muassa Tieto-konsernin älytoimistossa

    Kuvan lähde: Bitwise.