Digitalisoimassa kiinteistöalaa


Minulta kysytään usein, miksi perustin kasvuyrityksen nimenomaan kiinteistöalalle. Usein vastaan, että täällä saa seilata rauhassa sinisillä merillä, kun muitakaan ei ole kilpailemassa. Totuus on kuitenkin, että kiinteistöala pursuaa mahdollisuuksia ja kehitettävää, kunhan pitää silmät ja korvat auki. Ja oikeasti yrityksiäkin on muitakin kuin me.

Itseasiassa kiinteistöala on yksi houkuttelevimmista maaperistä rakentaa kasvuyritystä. Digitalisaatio on vihdoin iskemässä myös kiinteistöalan juurtuneisiin rakenteisiin ja ”Real Estate Tech” onkin yksi kuumimmista aloista tällä hetkellä sijoittajien keskuudessa. Esimerkiksi Yhdysvaltojen kiinteistömarkkinoilta on noussut huomattava määrä nopeasti kasvavia start-up yrityksiä, jotka ovat osanneet heristää korviaan trendeille oikealla hetkellä.

On muutakin kuin megatrendit

Kiinteistöala on tähän asti värjötellyt katsomon puolella, kun muiden alojen pelikentillä on käyty digitaalista murrosta. Viime aikoina digitalisointi on kuitenkin puikkelehtinut konservatiivisen rakennusalankin kuumaksi puheenaiheeksi.

Digitalisointi nousee esiin mediassa, yritysten strategioissa, kahvipöytäkeskusteluissa ja jopa parjatussa hallitusohjelmassamme. Itse sanana se on saanut jopa mystisiä piirteitä yritysten tulevaisuuden pelastajana ja tuottavuuden Messiaana. Megatrendeinä tietomallintaminen (BIM) nähdään tuottavuusloikan mahdollistajana, esineiden internet (IoT) tuo älyn rakennuksiin ja rakenteita 3D-tulostetaan robottien avulla. Huolimatta megatrendien vahvasta esiinmarssista, kiinteistöala tarjoaa loputtoman määrän myös pienempiä trendejä uusille yrityksille purtavaksi.

Etsivä löytää myös kiinteistöalalta

Digitalisaatio on vasta verrattain tuore ilmiö kiinteistöalalla ja siksi ala on täynnä mahdollisuuksia kehittää vanhaa ja keksiä uutta. Ilmiönä digitalisaatio onkin hyvin pitkälle korvien heristämistä, miten alan vakiintuneita toimintoja voidaan muuttaa jopa radikaalisti toisenlaisiksi tietotekniikkaa apuna käyttäen. Tämä olikin lähtökohtana, kun kaksi vuotta sitten perustimme Unrealerin ja ryhdyimme uudistamaan kiinteistöjen markkinointia.

Me emme lähteneet muuttamaan alaa tunnistettujen megatrendien kautta. Alan kokemuksemme kautta näimme selkeän tarpeen rakennus- ja kiinteistöalan kuluttajakokemuksen ja markkinoinnin digitalisoimisessa. Halusimme tuoda kiinteistöjen markkinoinnin nettiin, koska siellä nykypäivän asiakkaatkin ovat. Siitä lähtien olemme mullistaneet omaa toimialaamme ja nykyään olemme Suomen johtava kiinteistömarkkinoinnin asiantuntija ja sisällöntuottaja.

Meidän lisäksemme moni muukin kotimainen kasvuyritys on etsinyt ja löytänyt digitalisaation kautta oman muutosvoimansa. Congrid digitalisoi laadun- ja turvallisuuden hallintaa, Assetti vie kiinteistöportfoliot nettiin, Urakkamaailma auttaa kilpailuttamaan urakoitsijoita, Kiinteistöveli helpottaa kiinteistöhuollon työtaakkaa ja Venuu auttaa etsimään täydellistä tapahtumatilaa.

Nuoret opettavat vanhoja

Olemme tehneet kahden vuoden vuoden aikana yhteistyötä niin suurten pörssiyritysten kuin pienten mikroyritystenkin kanssa. Selkeänä viestinä voidaan todeta, että digitaaliset tuulet puhaltavat vahvasti kaikenkokoisissa yrityksissä. Vaikka perinteisesti kiinteistöala nähdään konservatiivisena ja muutosvastarinta on usein vahvaa, halu muuttua näkyy yrityksissä ja tarve muutokselle todella myönnetään. Enää ei tarvitse selitellä, että tietotekniikka todella tulee osaksi prosesseja. Nyt on enemmänkin kyse missä muodossa ja minkälaisin askelin digitalisaatio valtaa kiinteistöalaa.

On ollutkin ilo huomata, että nuoret kasvuyritykset otetaan alalla innolla vastaan ja meitä oikeasti kuunnellaan. Digitalisaation kynnyksellä pitkä kokemus alalta ei tarkoita välttämättä rautaista asiantuntemusta uusista mahdollisuuksista. Onkin huomioitava, että tällä hetkellä on harvinainen tilanne maailman historiassa, sillä nuoret saavat harvinaisen mahdollisuuden opettaa vanhoille ja kokeneille koirille uusia temppuja. Kiitos digitalisaation.

Seuraavissa artikkeleissa avaan tarkemmin mitä Unrealer tekee ja miksi kiinteistöjen markkinointi on yksi isoista trendeistä alalla.

Tutustu Unrealeriin täältä.

Kirjoittaja on Unrealer Oy:n toimitusjohtaja Tuomas Kankaanpää.

Edellinen artikkeliKaavoituksen kirous
Seuraava artikkeliTampere meni sekaisin torneista